Friday, October 12, 2018

Pemimpin PSM Disiasat Polis Kali Ketiga Kerana Hantar Memorandum Pertahan Penduduk Yang Diusir

Putrajaya: Ahli Jawatankuasa Pusat Parti Sosialis Malaysia, Saudara Arul bersama dengan 2 pemimpin PSM Kawasan Klang hari ini dipanggil polis lagi untuk disoal siasat berkaitan satu memorandum yang dihantar kepada Pejabat Perdana Menteri mengenai isu peneroka bandar Kampung Bukit Kuda, Klang yang cuba diusir oleh seorang Datuk yang mendakwa dirinya pemimpin Parti PPBM dan orang kanan Perdana Menteri. 

Penduduk Kampung Bukit Kuda telah menang di mahkamah selepas cubaan pengusiran yang cuba dilakukan oleh pemaju pada 2 tahun lalu. Penduduk Kampu
ng Bukit Kuda dibenarkan oleh mahkamah untuk tinggal di atas tanah tersebut. Namun seorang berpangkat Datuk dan mendakwa dirinya orang kanan kepada Perdana Menteri datang bersama samseng dan polis cuba mengusir penduduk pada 2 bulan lalu.

Parti Sosialis yang mendapat aduan tersebut daripada penduduk kampung telah bertindak mempertahankan kampung tersebut termasuk menyediakan khidmat guaman percuma kepada penduduk semasa kes berjalan dimahkamah. Saudara Arul pula membawa penduduk kampung untuk menghantar memorandum kepada PM bagi memastikan tidak ada salahguna kuasa oleh ahli politik yang mendakwa orang kanan PM dalam kes tersebut. 

Arul telah dipanggil polis pada beberapa bulan lepas hari ini dipanggil lagi oleh polis putrajaya atas alasan menghantar memorandum adalah satu kesalahan dibawah kerajaan baru Pakatan Harapan. Selain itu, beliau juga disiasat dibawah Akta Perhimpunan Aman yang sebelum ini Pakatan Harapan berjanji untuk tidak menggunakan akta itu kepada kumpulan demonstran. 

Arul bersama Puan Manis dan Saudara Rama ketika di lobi IPD Putrajaya untuk disoal siasat.