Saturday, January 5, 2019

Gertak-gertak anjing Singapura akhirnya makan tuan.

Sikap Singapura menghantar kapal perangnya mengepung kapal laut maritim negara kita jelas satu tindakan bodoh yang memalukan. Negara kecil sebesar semut didalam peta dunia itu beranggapan kita bimbang dengan teknologi ketenteraannya itu? Singapura juga mungkin fikir kita takut dengannya kerana wujud pangkalan tentera US disana.

Singapura mungkin boleh menunjuk-nunjuk kemegahan teknologi dan senjata ketenteraan negaranya namun harus ingat, dengan kekuatan tentera Malaysia yang kita ada, serta rating top 20 dunia dari segi kemahiran anggota dan unit komando, Singapura sebenarnya boleh hancur dahulu sebelum Malaysia. 


Saiz sebesar negara Singapura itu tidak perlukan senjata nuklear pun untuk dihancurkan tetapi cukup dengan beberapa ratus peluru berpandu dilancar dari Johor. bukan itu sahaja, kesesakan Singapura dan kepadatan sebenarnya diisi 30 peratus rakyat Malaysia, sama ada yang berulang alik, mahupun yang menetap disana. Jika Singapura fikir rakyatnya akan bangkit mempertahankan negaranya, sebenarnya tidak. Rakyat Singapura paling penakut. Tentera Singapura pula antara paling lemah dan "bersopan santun". Dalam bahasa mudah, tentera Singapura ini adalah paling pondan. 

Justeru itu, Singapura membina hubungan baik dengan negara-negara berkuasa besar khususnya dibelah Barat dan Eropah. Namun begitu, Malaysia juga menjadi kepentingan blok-blok Barat dan Eropah. Ya, Malaysia menjadi pentas ekonomi juga untuk negara-negara Eropah dan Barat berniaga. Sebagai contoh, banyak barangan produk dari Amerika seperti Mcdonald, Colgate dan Tesco yang keuntungannya lebih 10 kali ganda berbanding apa yang mereka dapat dari Singapura. Oleh yang demikian, blok-blok barat dan eropah sukar untuk masuk campur dalam peperangan antara Singapura dan Malaysia.

Singapura beberapa tahun dahulu, mungkin boleh main gertak-gertak anjing dengan Malaysia. Namun kepintaran Mahathir ini juga, dan sikap keras kepalanya, sebenarnya menggerunkan Singapura. Manakan tidak, hampir-hampir masyarakat Kristian merayakan Krismas tempoh hari, Singapura terpaksa menghantar 2 menteri kanan dan Timbalan Perdana Menterinya untuk memohon mengadap kepada PM Malaysia, namun PM kita menolak untuk berjumpa dan meminta Menteri Luar, Saifuddin untuk berbincang dengan menteri-menteri kanan itu. Namun, tidak ada apa dapat diputuskan.

Rupanya, PM kita arahkan ruang udara Johor yang menjadi laluan utama pesawat-pesawat ke Singapura itu untuk ditutup sementara. Singapura berpotensi kehilangan pendapatan berjuta dollar akibat arahan penutupan ini jika berlarutan.


Dahulu, saya sangkakan Mahathir akan halang penjualan air ke negara sekangkang kera itu, rupanya Mahathir lebih bijak dengan menggertak menutup ruang udara. Ketiadaan air akan menyebabkan rakyat Singapura menderita, namun penutupan ruang udara, akan membuatkan kerajaan dan menteri kerajaan hilang kaya.

Kini, kapal Malaysia yang berlayar di kawasan pertikaian, tidak mampu lagi dihalau dan diberi amaran oleh tentera laut Singapura. Beberapa minggu lalu, tentera Singapura bukan main angkuh membunyikan siren, amaran dan menghalakan muncung senjata kepada kapal Malaysia, sekarang barulah Singapura mengenali taring sebenar Malaysia dan rakyat Malaysia.

peristiwa kapal perang Singapura menghalang laluan kapal Malaysia di kawasan pertikaian.