Sudah agak lama saya tidak menghadiri
program anjuran PAS. Selepas isu penggantungan 6 mahasiswa KUIN di era
pemerintahan Allahyarham Ustaz Azizan Razak di Kedah yang menyaksikan
pertembungan dahsyat antara gerakan mahasiswa dengan pimpinan PAS itu, kami
daripada kumpulan mahasiswa termasuk sebahagian besar mahasiswa dibawah GAMIS (bawah
Dewan Pemuda PAS), dan beberapa kumpulan mahasiswa lain, ambil inisiatif untuk
lawan PAS. Isu ini diheret sehingga ke mahkamah. Mendiang Karpal Singh pimpinan
DAP ketika itu membela Ustaz Azizan Razak dan mewakili kerajaan PAS Kedah untuk
berlawan dengan mahasiswa. Kami agak terkejut bagaimana pimpinan DAP itu gagal
memahami konsep kebebasan pergerakan mahasiswa yang sebenar-benarnya. Namun,
mujur firma guaman Hanipa Maidin sudi untuk mewakili mahasiswa. Hanipa melalui
peguam anak didiknya telah mengalahkan Karpal di Mahkamah.
Selepas itu, saya memang tidak
berminat dan berkecil hati dengan PAS. Sebelum itu lagi, ketika saya menjadi
seorang mahasiswa dibawah GAMIS, saya sering diserang oleh pimpinan Jemaah ketika
itu dan membuatkan saya “disingkirkan” daripada gerakan itu. Isunya bermula
daripada “mazhab”. Anda boleh fahami kisah ini dalam tulisan-tulisan saya
sebelum ini.
Hari ini, beberapa hari yang lalu,
saya ternampak iklan poster gambar Haji Hadi berpakaian ala tentera unit amal melangkah
disebalik letupan bom. Poster yang menarik. Berjaya menarik pandangan saya
untuk meneliti kandungannya.
Sebenarnya, dari dahulu lagi, saya
memang suka membaca mengenai isu mazhab dan perbezaan agama. Sejak di tingkatan
4. Saya satu sekolah dengan anak Subky Latif ketika di Sekolah Agama Menengah
Tinggi Sultan Hishamudin. Namanya Huzaifah. Huzaifah ini seorang yang anti
Syiah. Kami kenal sejak kecil. Selalu mengikuti bapa-bapa kami ke muktamar PAS
setiap tahun. Kenal dalam muktamar dan kemudiannya menjadi kawan sehinggalah
ditemukan di sekolah yang sama. Banyak yang saya berdebat dengan Huzaifah ini
ketika sekolah dulu. Saya pro Iran dan Hizbullah, manakala Huzaifah anti
kedua-duanya. Minat saya ini bersambung ketika saya di Matrikulasi. Saya bergaduh
dengan seorang naqib usrah yang belajar di Morocco yang sering datang ke kampus
kami untuk program usrah, tamrin dan lain-lain. Saya ambil keputusan lari dari
kumpulan ini yang terletak dibawah bimbingan pemuda PAS Negeri Sembilan. Seterusnya
apabila saya ke UITM Kedah, saya dikader semula dibawah PAS Kedah.
Apabila membaca mengenai mazhab ini,
saya memang akan menjadikan Haji Hadi Awang sebagai rujukan. Tulisannya sejak
dahulu zaman 80an lagi memang saya lihat sama, konsisten dan stabil. Haji Hadi
ada menulis beberapa buah buku menceritakan mengenai pembahagian mazhab ini. Antaranya
ialah “fahaman dan idelogi umat Islam” pada 2008. Sebenarnya banyak lagi
tulisan ulama seluruh dunia mengenai perbezaan mazhab ini termasuk rektor al-Azhar
pada tahun 1959 dan juga Mustafa Masyhur Mursyidul ‘Am Ikhwan Muslimin ke 5
yang pernah melantik Haji Hadi sebagai wakil gerakan Islam untuk menguruskan
beberapa konflik menimpa dunia Arab pada tahun-tahun berkenaan.
Saya rasa kita cukup jelas dengan
pengalaman Haji Hadi Awang sebagai pemimpin antarabangsa sejak usia belia
beliau. Sesiapa yang tidak pernah tahu siapa Hadi Awang ketika zaman mudanya,
anda adalah orang yang sangat rugi kerana ketika usia 20an lagi beliau telah
menjadi pemimpin peringkat antarabangsa dalam gerakan mahasiswa luar negara,
timur tengah dan asia tenggara. Jawatannya sebagai pimpinan itu sudah cukup
menunjukkan kita betapa pengalaman beliau dalam isu-isu berkait Asia Barat ini
sudah sebati dengan jiwanya.
beberapa orang budak muda yang menjadi ahli majlis fatwa yang hanya belajar bab bahasa Arab selama 5-6 tahun itu,
eloklah jangan membangga diri jika mereka sendiri gagal dalam bab siasah syar’iyyah.
Orang yang belajar dan ada PHD dalam Bahasa Arab belum tentu pandai dalam
mengolah bab politik antarabangsa. Kalau mereka ni pandai, dah lama mereka ni
kritik aqidah pemimpin kerajaan Malaysia ni dulu sebelum nak cakap pasal aqidah
pemimpin Syria. Ini bila tanya bab Malaysia, semua takut, membisu, diam macam
anjing kena tambat. Sebab itulah mereka menjadi ahli majlis fatwa. Ahli majlis
fatwa di negeri Perlis ini tidak sama dengan Penang. Majlis fatwa Pulau Pinang
berani, dan tegas serta tidak takut menyentuh isu kepimpinan dan pemerintahan. Tapi
Perlis? Haram. Hanya mengkafirkan, membidaahkan dan menyesatkan orang. Itu sahaja
kepakaran mereka. Ini contoh graduan universiti tidak berkualiti. Ada yang
marah saya kata begini? Saya mengucapkan “fuck off” kepada mereka yang bersama
ulama PERLIS yang bersekongkol dalam forum-forum anjuran penerima dana daripada
George Soros dalam mengembangkan ajaran salafi di negara kita.
Kembali semula kepada ulasan program
tadi. Ketika saya datang ke tempat itu, saya sebenarnya mempunyai satu kes
berkenaan dengan seorang pekerja asing ditahan oleh polis di KL dan dia diminta
membayar 7k kepada pembuat report bagi ditarik balik laporan polis berkenaan. Dia
ini difitnah, dan saya serta kawan-kawan peguam muda yang lain berusaha untuk
membantu kes warga Bangladesh ini yang kini masih ditahan di lokap polis hampir
seminggu. Kesalahannya hanya kerana gagal tunjukkan permit sedangkan permit ada
pada majikannya. Oleh itu, saya merancang untuk berada dalam program Syarahan
ini pada sebelah pagiya sebelum ke PKNS untuk berjumpa keluarga mangsa. Seperti
yang saya kata, saya berat pada awalnya nak bayar RM 15 ini, hendak-hendak lagi
untuk program PAS sebuah parti yang sudah kaya dan banyak duit. Namun saya
sangat berminat untuk mendengar pendirian yang jelas dihadapan mata saya
sendiri oleh Presiden PAS itu sendiri. Maka saya ambi keputusan untuk hadir
bersama kawan daripada PSM, Mazuan Mansor dan seorang pimpinan pemuda AMANAH
namun akhirnya kawan dari AMANAH ini tidak dapat hadir kerana ada kecemasan di
Bangi.
Saya tiba awal. Sebelum jam 10. Masa itu
belum ramai orang. Ketika saya melangkah masuk ke ruang legar pendaftaran,
mata-mata yang memandang saya kelihatan pelik. Saya tahu ada yang pandang saya
dan tidak berpuas hati. Ada yang tegur saya dengan baik dan mesra sekali. Menghalakan
saya ke ruang pendaftaran. Petugas-petugas minta saya daftar di satu meja lain
iaitu pendaftaran untuk wakil-wakil parti politik namun saya tidak hadir
mewakili parti. Parti saya tidak kisah bab agama dan mazhab ni. Jadi saya
daftar sebagai peserta biasa dengan bayaran RM 15. Diberikan kupon makan dan
sticker peserta. Ketika saya duduk dibahagian tengah dewan, seorang petugas
lagi minta saya duduk di depan sekali dan minta saya mengubah tempat. Saya malas.
Saya beritahu saya tunggu kawan. Namun kawan saya datang lambat dan akhirnya
saya minta duduk di baris ke 4 bahagian tepi. Lebih mudah memandang penceramah
dan moderator tanpa sebarang halangan di depan.
Saya tidak tahu siapa moderatornya. Yang
saya tahu hanya Haji Hadi seorang. Jadi, saya pun menanti ketibaan penceramah
dan moderator itu. Ketika ketibaan penceramah diumumkan, semua orang bangun dan
melaungkan takbir. Bergema satu dewan. Saya pun duduk sahaja disitu sehingga
majlis dimulakan. Alunan bacaan alQuran oleh seorang ustaz muda berlangsung
lebih kurang selama 10 minit dan majlis dimulakan dengan pengenalan kepada
biodata Haji Hadi Awang. Bila saya mendengar penglibatan dan jawatan pernah
disandang Hadi Awang ini, rupanya banyak lagi yang saya tidak tahu tentang
peranannya dalam gerakan di peringkat antarabangsa. Hadi Awang ini adalah antara
sahabat kepada Dr Erbakan, musuh ketat Erdogan sekarang ini.
(Gambar semasa makan-makan dengan Pak Mat Sabu, Isterinya Makcik Normah, Abg Francis dan Abg Tarmizi dan juga kawan-kawan saya Haizal, Mat Pon dan lain-lain)
Selain itu, banyak lagi peranan Haji Hadi
di peringkat antarabangsa dalam usaha menangani krisis mazhab dan agama serta
politik di Asia barat. Agak panjang lebar jika saya mahu menerangkan satu per
satu di sini. Namun, sejak zaman muda Haji Hadi Awang, beliau dihantar ke
seluruh pelosok dunia arab bagi berjumpa dengan pemimpin-pemimpin negara arab
dan gerakan Islam dalam menasihati dan membimbing gerakan Islam dalam
pembentukan gerakan Islam dan isu-isu berkaitan. Ini tidak ada dalam diri Yusuf
Qardhawi. Yusuf Qardhawi seorang yang penakut. Yusuf Qardhawi lari dan menjadi
pemuja pemimpin dunia Arab yang membisu ketika Palestin disembelih. Yusuf
Qardhawi hanya berani mengutuk Syiah, namun tidak berani mengutuk pemimpin Arab
yang senyap sunyi diam seribu bahasa ketika Israel menyembelih umat Islam dan Kristian
di Palestin. Kita kena faham apa isu Yusuf Qardhawi ini. Yusuf Qardhawi ini
orang yang bermasalah. Ya, kita semua ada masalah. Namun masalah Yusuf Qardhawi
ini adalah, dia sendiri tidak pernah menafikan tuduhan isterinya. Bekas
isterinya yang kini seorang Ahli parlimen di Algeria mendedahkan satu dokumen
mengenai penglibatan yusuf Qardhawi dengan CIA dan Amerika. Ini dedahkan ketika
Yusuf Qardhawi sibuk mencanangkan mengenai “jihad” di Syria. Hey, saya bercakap
tentang fakta. Anda sila cari google untuk membaca berita bahasa Arab itu. Isteri
Yusuf Qardhawi sendiri dan dari Parti Islam di Algeria sendiri mengatakan sedemikian.
Ini bukan tuduhan kosong, tetapi ISTERI sendiri.
Kini, selepas pengerusi majlis
memperkenalkan seorang lagi tokoh yang akan menjadi moderator untuk memandu majlis,
saya terkejut juga. Rupanya moderator itu adalah Prof Dr Kamaruzaman Yusof,
kini sebagai Pakar Rujuk Politik Asia Barat di Universiti Teknologi Malaysia. Rupanya
kita ada pakar dalam hal ini yang sependapat dengan Haji Hadi Awang. Maka inilah
rujukan yang betul bagi aku. Isu politik antarabangsa ini kita bukan kena
belajar daripada mufti tetapi dari orang yang pakar dalam isu dan bidangnya. Moderator
“sound” penonton supaya jangan jadi pak turut yang hanya datang untuk tidur. Sebaliknya
jadilah orang yang belajar dan rajin untuk mengkaji ilmu. Maka berbulu lah
pecinta mazhab “penyembelihan” (wahabisme).
Ada 3 perkara yang perlu kita teliti
dalam menganalisa isu di Asia barat ini.
1) sejarah
2) perkembangan ilmu
3) perkembangan politik.
Ini diterangkan oleh Tuan Guru
Presiden PAS sebelum meminta para ahli membuka minda dan pemikiran mereka
sebelum menghukum.
Haji hadi Awang memulakan pendapatnya
dalam analisa isu ini dengan sejarah pada zaman awal era khulafa ar-rasyidin.
Antara yang dapat saya garap ialah,
Haji Hadi meminta supaya orang Islam jangan teragak-agak dalam menyatakan
kebenaran. Contohnya dalam perang Siffin, Saidina Ali adalah dipihak yang
betul. Mereka yang melawan Ali dalam perang ini adalah salah. Tidak kiralah
sama ada dia Aisyah atau Muawiyyah. Kerajaan bani Umayyah naik sebagai kerajaan
bukan melalui proses yang adil dan demokratik. Bani umayyah naik menjadi
kerajaan kerana ketika itu boleh dikatakan sebagai “darurat”. Keadaan kucar-kacir.
Rakyat tidak memilih mereka sebagai kerajaan. Semua orang termasuk bukan Islam
menyokong Ahlulbait (keturunan Imam Ali) untuk menjadi pemimpin negara dan
kerajaan. Namun, keturunan Saidina Ali sangat berlembut hati dan tidak sanggup
melihat negaranya musnah kerana perbalahan, maka adapun Hasan dilantik menjadi
khalifah, Hasan hanya beberapa bulan kemudiannya menyerahkan kepada keturunan
Muawiyyah yang sangat tergila-gilakan mahu menjadi khalifah.
Apa yang saya tertarik ialah, Haji
Hadi menyebut, kerajaan bani Umayyah ini memang solat tidak pernah tinggal,
tapi arak pun tak pernah tinggal. Semua buku-buku karya ulama tarikh islamiyyah
menyebut tentang masalah ini. Ini yang
menyebabkan empayar Islam itu musnah. Ini juga ditulis dalam buku-buku sejarah
anak-anak kita di Sekolah menengah menceritakan mengenai bagaimana runtuhnya
kerajaan Islam bani Umayyah dan Abbasiyyah.
Hadi menegaskan bahawa isu pergolakan
di negara Arab ini bukan mengenai mazhab dan agama. Ini bukan mengenai
perbezaan kita semua. Namun ini adalah kerana sejak perang dunia pertama lagi,
peranan barat untuk memetakan dunia Arab mengikut selera mereka agar mereka
boleh mencuri sumber-sumber alam negara Arab yang maha kaya ini.
Hadi Awang cuba menguji kebolehan
peserta untuk berfikir dengan kritis, mengatakan mengenai pecahan mazhab dalam
Syiah ini sangat banyak. Pecahan mazhab dalam Syiah ini ada berpuluh-puluh dan
dibacanya satu demi satu nama-mana pecahan mazhab dalam Syiah ini termasuk
imamiyyah, Zaidiyyah dan Ismailiyyah. Hadirin gelak dan mentertawakan Syiah ini
yang sangat banyak berpecah. Kemudian selesai hadirin ketawa, Hadi Awang pun
berkata, “begitu juga Sunni. Jangan kita ingat Sunni ini ada 4 sahaja.” Hadirin
yang terdiri majoriti Ahli PAS itu terdiam lagi. Yang ketawakan Syiah itu mesti
rasa malu sendiri. Rupanya ada banyak pecahan juga Sunni ini. Bukan 4 sahaja. Ada
berpuluh juga.
Hadi Awang menyebut rujukan demi
rujukan. Antaranya yang saya sempat catit ialah kitab “maqalat al-islamiyya”
karangan Imam Abu Hassan Ashari pengasas mazhab ahli Sunnah wal Jamaah. Dalam
kitab itu diceritakan secara terperinci bagaimana pecahan dalam Ahli Sunnah
berlaku. Faktanya ialah, AhliSunnah juga berpecah kepada banyak mazhab seperti
Syiah. Ini adalah kerana puncanya perbezaan politik. Kerana kuasa. Kemudiannya berkembang
menjadi perbezaan kerana perbezaan kefahaman fiqh dan sedikit furuq dalam bab
aqidah.
Haji Hadi secara tidak langsung,
menyentuh mengenai kewujudan fahaman Salafi atau kita lebih senang menggelarkan
sebagai Wahabi. Siapa Salafi Wahabi ini? Adakah anda rasa haji Hadi saja-saja
mahu mengkritik fahaman ini? Bagi saya tidak. Kerana haji Hadi adalah bekas
anak murid tokoh Salafi terkenal iaitu Abdul Aziz Bin Baz. Beliau adalah
seorang pelajar yang sangat pandai ketika berada di Arab Saudi. Kalau tidak, takkan
lah Ikhwan Muslimin ketika itu melantik beliau sebagai pemimpin malah mahasiswa
seluruh dunia sendiri yang terlibat dalam gerakan mahasiswa di zaman Haji Hadi
belajar di sana melantik beliau sebagai setiausaha gerakan mahasiswa Asia
Tenggara. Saya yakin Haji Hadi sangat teliti dalam bab hal ehwal keantarabangsaan.
Ketika fahaman Salafi diasaskan pada
abad ke 18, mereka ibarat budak-budak baru nak “up”. Lebih kurang itulah yang
saya faham daripada ulasan Tuan Guru. Ini kerana, pada era itu, habis semua
orang diserang oleh Salafi (bagi saya, hingga hari ini ulama salafi ini
bersikap sedemikian). Maka antara kesilapan Salafi ialah, mereka menyerang
ahli-ahli falsafah yang bukan beragama Islam tetapi bercakap mengenai Islam.
Mereka mengajak ahli-ahli falsafah ini berdebat, namun di penghujungnya rakyat
berasa mual dengan sikap ulama Islam Salafi ini dan persepsi oleh orang-orang
bijak pandai yang bukan beragama Islam menjadi jelik terhadap Islam. Akhirnya,
Mazhab Ashairyyah menghantar wakil untuk berdebat dengan para ahli falsafah dan
mengadakan diskusi demi diskusi mengenai Islam dan falsafah yang mana akhirnya
telah mengubah kembali persepsi golongan ahli falsafah ke atas Islam menjadi
baik.
Malang sekali, nama-nama seperti
Syeikh Mustafa Abdul Raziq daripada golongan Ashaariyyah (anak didik Imam Abu Hassan
Al-Ashari, pengasas mazhab ahlulsunnah wal jamaah) dan nama-nama besar seperti
Alghazali dan Ibnu Khaldun sendiri sering menjadi bahan cemuhan golongan
Muhammad Alwahhab yang menentang golongan ahli falsafah Islam sebagai sesat dan
rosak aqidah. Ini tercatat dalam karangan semua imam-imam salafi antaranya
ialah Ibnu al-Izz dan Muhammad al-Munajjid. Mereka menjadikan buku-buku karangan
Ibnu Taimiyah dan Alqayyim sebagai rujukan. Untuk rekod, risikan PDRM di negara
kita ini mengklasifikasikan bahawa fahaman Ibnu Taimiyyah ini adalah sebagai
fahaman ekstrim yang menjadi batu asas kepada gerakan pengganas Islam sehingga
terlahirnya ISIS dan FSA. Semua yang ditahan kerana terlibat dalam ISIS
mengakui silibus usrah mereka adalah berasal daripada buku-buku al-Qayyim dan
Ibnu Taimiyyah. Ini bukan risikan orang biasa-biasa tetapi ini risikan polis
Malaysia bahagian cawangan Khas yang diketegorikan sebagai pasukan perisik
terbaik di Asia dan top 5 di dunia.
Menurut Haji Hadi Awang, dalam
perkembangan sejarah, sejak dari diasaskan, kumpulan salafi suka menyerang
golongan Ashairiyyah. Mereka hanya pakar dalam 1 bab namun ulama Ashairiyyah
ketika itu pakar dalam banyak bab. Menurut Tuan Guru lagi, didalam Islam ini, perbahasan
ilmu tidak boleh dirujuk dalam 1 perkara sahaja. Jika seorang ulama itu pakar
dalam Tauhid, dia tidak boleh mengulas isu politik Islam mengikut kefahaman
Tauhidnya sahaja. Ini yang berlaku dalam kalangan Salafi. Mereka pakar dalam
bab bahasa. Mereka pakar dalam mengkaji kesahihan hadis, tapi mereka gagal
dalam bab siasah. Mereka tidak tahu apa strategi dan teknik untuk berhadapan
dengan situasi dan masalah yang meruncing dalam pemerintahan. Sedangkan dalam
gerakan Islam, mereka bukan sahaja menguasai dalam bab ketauhidan dan fiqh,
sebaliknya mereka perlu belajar dan faham bab siasah syar’iyyah supaya tindakan
mereka berpandukan kepada strategi yang betul dan baik.
Ulasan haji hadi ini buat saya
terfikir ketika saya berjumpa dengan beberapa tahanan ISIS di penjara Air Molek
di Johor. Mereka tidak berhenti berhujah bahawa jihad mereka itu adalah
berpandukan hadis yang soheh. Ya, memang ada hadis yang menyentuh bab jihad melawan
musuh Islam, namun kerana kemahiran mereka yang sangat pakar memahami hadis itu
tanpa menguasai fiqh siasah dalam Islam menyebabkan mereka memahami jihad itu
hanya satu iaitu pertumpahan darah orang bukan Islam. Inilah bahayanya apabila
kita hanya mendengar kepada ulama yang bercakap berpandukan satu bidang ilmu
sahaja. Begitulah juga penegasan Tuan Guru haji Hadi dalam bab fahaman Wahabi
dan Salafi ini. Saya setuju 100 peratus.
Menyentuh mengenai segelintir ustaz
yang hanya syok bercakap mengenai isu Syria berdasarkan sentimen perkauman dan
mazhab yang dimainkan oleh barat, haji Hadi menjelaskan bahawa Sunni dan Syiah
bukan masalahnya yang berlaku dalam pergolakan di Asia barat. Ini bukan soal
mazhab siapa patut memerintah. Tidak ada masalah dalam perbezaan mazhab. Majma’
alfiqh dibawah OIC pada 2006 telah membuat keputusan dan tidak pernah
membatalkan keputusan itu sehingga kini bahawa Syiah mesti diperangi kerana
mahu hancurkan Ahlulsunnah. Ini semua cerita-cerita dongeng bawaan dan jelmaan
ustaz-ustaz yang cari makan dengan membawa cerita-cerita sensasi. Sama lah
macam apa yang berlaku pada 13 mei. UMNO mahu mengaut sokongan orang Melayu dan
terus mengutip duit rakyat majoriti dengan memainkan sentimen perkauman Melayu-Cina.
Akhirnya orang Melayu yang tidak berfikir ketika itu terus termakan dengan api
perkauman itu dan bergaduh dan menyerang Cina. Maka UMNO lah yang untung terus
mengutip kekayaan negara dan orang Melayu terus takut mahu mengubah kerajaan
walau tahu UMNO ini korup dan cekik darah.
Sebenarnya bab mazhab ini banyak
disentuh dalam banyak konferens rasmi dan persidangan serta deklarasi. Selain yang
disebut oleh Haji Hadi dalam syarahannya, ada beberapa lagi deklarasi rasmi
seperti AmmanMessage pada 2004 dan MeccaDeclaration pada tahun 2006 juga. Yang
menyatakan Islamnya Syiah, Khawarij dan Sunni ini bukan satu dua orang ulama
tetapi beratus Ulama dari beratus negara Islam. Malahan pemimpin kerajaan Islam
juga seperti YB Dato hamid Othman dari BN dan juga Anwar daripada PR juga turun
menandatangani di Jordan menyatakan persetujuan dan pendirian bahawa mazhab-mazhab
dalam Islam seperti Sunni dan Syiah adalah sebagai satu fahaman yang jelas
dibawah Islam. Apa lagi Dato Sohibul Samahah belaan Shahidan Kasim di Perlis
itu mahu katakan? Dia pun bila pergi ke United Kingdom tak berani cakap Syiah
ni kafir depan ulama Islam di sana. Di Malaysia nak cari makan punya hal, habis
semua kafir sesat haram bidaah setan semua keluar. Inilah yang saya kata
sebagai hipokrit. Bukan saya nak menyerang, tetapi saya tak suka orang hipokrit
macam ni. Cakap soal keterbukaan ilmu, tapi dalam diam hantar surat kepada
kerajaan gunakan kuasanya sebagai mufti kerajaan minta kerajaan haramkan buku
tulisan seorang Profesor di UKM kerana dengki. Hanya kerana Prof UKM ini
menyentuh bab kebebasan memilih mazhab di Geneva, minta haramkan tulisan ilmiah
Prof ini dalam buku-bukunya? Inikah anak jantan? Ini mungkin ayam jantan.
Cerita seterusnya akan bersambung di
tulisan siri ke 2 esok.