Tuesday, June 26, 2012

Fitnah Puak Anti Syiah(UMNO) berkecai lagi

puak-puak yang anti Syiah ni boleh lah dikategorikan kepada dua:


1) totok ahli UMNO
2) penyokong kerajaan perpaduan UMNO-PAS


kemenangan Ikhwan Muslimin di Mesir telah memberi impak kepada gerakan islam seluruh dunia. ketika itu, puak-puak anti syiah sibuk mempropagandakan bahawa kerajaan baru Ikhwan akan memutuskan hubungan dengan Iran dan berkonflik dengan Iran kerana kononnya Ikhwan anti-Syiah.


umum tahu bahawa semasa zamannya pemerintahan kerajaan sekular(husni mubarak), merupakan kerajaan pro-Barat dan anti kepada Iran.


naiknya Ikhwan, Dr Mursi memberi jaminan hubungan yang intim antara Iran dan Mesir akan disambung semula dan Mesir akan jadi pengikut setia kepada kerajaan Iran.


ini bukti keratan akhbar sebuah akhbar nasional tempatan



saya tak pasti jika keratan ini cukup besar untuk membuka mata masyarakat Muslim Melayu di Malaysia yang masih mengongkong pemikiran mereka bahawa "mazhab" itu hanya satu sahaja yang betul iaitulah Ahlul Sunnah sedangkan tidak ada hadis atau nas mengenai mazhab dalam Islam. 

ulamak-ulamak Muda UAE pula pada 16 jun yang lalu dalam "hawater shabb" mengulas mengenai mazhab Syiah Imamiyyah bahawa pertemuan ulamak sedunia yang mutakhir telah MENGHARAMKAN umat Islam mencaci dan mengutuk mazhab lain dalam Islam termasuk Syiah Imamiyyah. 

saya tak pasti jika cukup kuat hujjah saya untuk menimbulkan perpaduan ummah. Namun, "barangsiapa yang cintakan keamanan dan kesejahteraan, maka berbaiklah sesama kamu." 

wallahuaklam.