Sunday, July 29, 2012

arahan Kerajaan BN: Mahasiswa Wajib Berpartisipasi

ada sesetengah penganalisis politik malaysia dan dunia mengatakan mahasiswa adalah kuasa penentu politik Malaysia apabila begitu rancak dan begitu lantang dalam memperjuangkan sesuatu isu. ini sekitar 2011 hingga awal 2012.

segala apa yang relate dengan mahasiswa, pasti ada kencangnya. bukan sekadar sembang kencang.

namun, mutakhir ini, ramai yang sudah kembali bisu.

adakah kerana takut dan telah terlupa?

atau kerana sama ada "keras kepala" atau memang sudah "malas" hendak bersuara. ?

atau mungkinkah sudah berpecah belah?

atau ada yang rasa semacam diperguna oleh kawan-kawannya?

daripada diperguna, lebih baik kita tidak bersama. bukan? huhuhuhu.

dulu ingat lagi satu masa apabila Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen(KAMI) melamar Rafizi untuk program SMM mengenai dialog pendidikan percuma, ada dalam SMM (maksud saya pimpinan) yang begitu menentang. katanya "too politics". ada juga yang menulis kepada saya dalam satu laman FB mengatakan "jangan mencemarkan nama SMM dengan parti politik" ketika LMP tersilap mencetak banner tertera lambang SMM. dan akhirnya pimpinan SMM yang hadir hanya tiga iaitu dari KAMI, LMP dan AKSI.

jadi, program dialog itu pun tidak dibuat atas nama SMM dan dibuat atas nama KAMI dan AKSI serta LMP sahaja.

namun, beberapa hari yang lalu, ketika Rafizi ajak ahli KAMI lepak-lepak di bangsar, beliau memaklumkan satu berita yang saya tidak jangka. yang amat buat saya nak terberak mendengarnya. maka, pimpinan KAMI pun ikutlah Rafizi bertemu muka dengan para pimpinan SMM yang demi Allah saya amat kagum dengan mereka semua kerana mereka memang lantang dan mereka lah yang banyak menurunkan ilmu dunia aktivisme pada saya dan kawan-kawan sehingga saya mampu berhadapan dengan segala mehnah tribulasi hari ini.

hari ini.....saya bersyukur....semua pimpinan SMM sudah "menerima" campur tangan politik dan malah MEMINTA pada Rafizi untuk "membantu" mereka dalam berhadapan dengan isu KUIS. akhirnya.... :-)

selamat kembali menerima "politik" kawan-kawan SMM :-)



bersama KETUA BIRO POLITIK PARTI KEADILAN RAKYAT di RESTORAN D'ORANGE kajang, Selangor dekat dengan KUIS. pada 31 julai jam 5 petang. huhuhu

anjuran SMM. :-) 

kata Diana Hsieh kepada kawan-kawan media mengenai Criss Sciabarra: "he could at least be honest enough to drop the “nonpartisan” label, instead of routinely hiding behind it"