Saturday, November 16, 2019

Penunjuk Perasaan Hong Kong Bukan Anarki

Tidak semena-mena saya tergelak membaca tulisan The Patriot yang terus menyalahkan Anarki berkaitan protes di Hong Kong. Asal berbaju hitam, melakukan porak-peranda, terus dicop Anarki.

Berikutan kebodohan penulis itu, saya ingin memberikan gambaran jelas bagaimana black-bloc kumpulan anarki dan apa isu-isu yang dibawa anarki dalam protes.

Pertama, kita perlu faham apa isunya yang berlaku di Hong Kong ini. Isu utama adalah Kerajaan Hong Kong cuba memberikan hak kepada China untuk membawa pulang penduduk Hong Kong yang dikehendaki oleh kerajaan China atas kelakukan jenayah yang dilakukan di China.

Kebanyakan orang di Hong Kong yang datang dari tanah besar China biasanya melarikan diri ke Hong Kong untuk lari daripada tuduhan, tangkapan mahupun dakwaan oleh kerajaan China. Mereka juga ada sebahagiannya lari kerana di Hong Kong mengamalkan budaya Barat dan penduduk China yang terkinja-kinja mahukan pengamalan Budaya Barat akan rasa lebih selesa menetap di Hong Kong.

Itu isu utamanya.

Dan kita kena faham, anarki adalah salah satu aliran kiri, manakala China adalah satu kerajaan yang berasal dari fahaman komunis. Walaupun ada beberapa perkara telah melonggarkan amalan fahaman kiri dalam pemerintahan kerajaan China itu, namun China masih berpaksikan kepada komunisme. \

Anarki tidaklah sama dengan komunis namun mereka boleh dikatakan lebih mudah hidup bersama daripada bermusuhan. Walaupun ada beberapa perkara yang anarkisme tidak bersetuju dengan komunisme, namun anarkis tidak melontarkan dalam bentuk rusuhan sepertimana yang dilakukan terhadap kapitalis.

China telah berjaya menambah bilangan orang kaya dan mengurangkan secara mendadak bilangan orang miskin. Pendek kata, dalam tempoh 10 tahun lagi, tidak akan ada golongan miskin tegar di China walaupun berdepan banyak kesukaran sepanjang puluhan tahun kebelakangan ini dek cabaran dan sekatan serta pemboikotan yang dilakukan oleh negara berkiblatkan barat.

Kembali kepada tajuk, adakah dakwaan The Patriot bahawa "Hong Kong jatuh ke lembah anarkisme" ini merupakan satu dakwaan yang benar dan tepat?

Ini kita kena faham mengenai anarki. Budak-budak skema tidak faham mengenai anarki kerana anarki tidak pernah diajar didalam bilik kuliah. Anarki adalah gerakan jalanraya yang hidup akibat penindasan oleh golongan berkuasa. isu-isu yang dilawan oleh anarki antaranya:

1) penindasan ke atas kaum pekerja.
2) penindasan kepada kelas minoriti seperti LGBT.
3) Penindasan ke atas orang miskin

Siapakah golongan taukeh-taukeh yang menindas?

1) Pengusaha-pengusaha perniagaan gergasi seperti H&M, Nestle yang banyak menindas dan mengerah pekerja.
2) Golongan polis yang banyak menahan secara salah dan salahguna kuasa.
3) Bank-Bank yang banyak melakukan penipuan dan pemerasan atas nama undang-undang.
4) Badan-badan berkuasa yang banyak menindas dan menekan minoriti.

Jika kita kaitkan dengan situasi di Hong Kong, tidak ada satu kumpulan anarki pun yang terlibat sebenarnya. Yang ada hanyalah kumpulan gangster Joshua Wong dan rakan-rakannya yang menibai orang tua, orang biasa dan membakar pengangkutan awam seperti tren dan bas. Ini bukan kerja anarki. Anarki tidak menyerang pengangkutan awam kerana mereka menyokong pengangkutan awam.

Dan jika kita lihat juga, kedai-kedai mahal milik taikun-taikun barat tidak pun dirosakkan kerana pemikiran mereka di Hong Kong ini sangat mengagumi kapitalis kulit putih manakala anarki pula memang fokus merosakkan milikan-milikan kapitalis barat.

Kesimpulannya disini, yang merusuh di Hong Kong bukanlah anarki tetapi adalah samseng yang berkiblatkan kuasa barat untuk menjatuhkan kerajaan komunis China.
Anarki di Malaysia. Walaupun kecil bilangannya dan kurang agresifnya tetapi Anarki wujud di malaysia. 

Anarki di Sepanyol. Target anarki bila setiap kali mereka marah adalah perniagaan-perniagaan milik kapitalis barat. namun, anarki tidak menyerang manusia dan orang awam kecuali polis. 

Tindakan menyerang pengangkutan awam di Hong Kong seperti ini dan gambar dibawah adalah bukan kerja kumpulan anarki. Anarki pro kepada pengangkutan awam. 


Mcdonald adalah simbol penindasan dan pemerasan kapitalis barat terkemuka. Di seluruh negara, Mcdonald membayar pekerja dengan paras gaji paling minima dan memeras tenaga pekerja dengan teruk sekali walaupun keuntungannya beratus kali ganda meningkat setiap tahun.