Friday, December 20, 2019

KL Summit dan 2 Wajah Pak Mufti bersongkok Melayu

Sebaik sahaja Mahathir umum Iran dipanggil untuk sertai KL Summit menghimpunkan negara-negara Islam anti Barat, kanak-kanak riang di Institut Al-Qayyim menjerit-jerit sorakan anti Iran dan Syiah. 

Dalam pengajian, group whatsapp mahupun didalam tandas markaz, mereka menghamburkan harapan bahawa Iran tidak akan sertai kerana para tok guru mereka memomokkan bahawa Iran dan Syiah adalah ciptaan Barat untuk memperdayakan Umat Islam bermazhab Sunni yang dikatakan sebagai mazhab yang paling benar dan tepat kerana tok guru mereka mungkin mempunyai talian terus kepada Tuhan. Jika habib-habib dikatakan mendapat pesanan daripada nabi mealui mimpi, tok guru wahabi barangkali mendapat mimpi secara terus daripada Ilahi.

Bertahun-tahun memaki, mengganas, menabur dan menjaja fitnah terhadap Iran dan Syiah, tiba-tiba salah seorang tok gurunya tampil dalam sidang media memuji Iran dan menyebut Iran sebagai negara Islam, walhal dahulunya Iran digelarnya negara Kafir, pembunuh umat Islam, ajaran Yahudi dan ciptaan Yahudi. Apa lagi tuduhan yang tidak pernah kita dengar? Hinggakan ada tok gurunya yang berkata bahawa Ultraman dan Ejen Ali watak kartun animasi pun dicopnya sebagai propaganda Syiah. 

Ultraman kerana 12 ketua, manakala Ejen Ali kerana namanya Ali sebagai hero, manakala Abu, Omar dan Osman sebagai watak jahat. Mungkin benar, ada kaitannya dengan Syiah? terpulanglah kepada pemilik filem dan penerbitan tersebut. Itu karyanya. Kita menyokong kreativiti dan percaya kepada kebebasan berkarya. 

Rakan wartawan saya yang duduk didalam sidang itu, senyum terkumpul sahaja menahan ketawa melihat Asri memuji-muji Iran. Orang-orang Iran pula, melihat Asri dengan senyuman sinis. Seorang pemuda Melayu bermazhab Syiah yang menterjemah pula menceritakan kepada orang-orang Iran betapa jahatnya perilaku Asri ke atas orang-orang Syiah sebelum itu. 

Disoal wartawan mengenai Iran dan Syiah, Asri segera mencari jalan untuk tidak menjawab dan cuba tukar tajuk. berkali-kali wartawan cuba bertanya, agar jelas pendiriannya terhadap Syiah. Namun, dia lari dan lari lagi. 

Saya ingatkan dia berani untuk menyatakan "kebenaran" edisi tengkoloknya yang sebelum ini dijaja ibarat pisang goreng panas. Bahawasanya, sebelum ini dia pernah berkata, orang Syiah ini tidak berani bersemuka berhujjah dan dia sentiasa menanti peluangnya. Kini, peluang itu telah pun sampai. Bapak segala bapak Syiah berkumpul di KL Summit dengan serban besar dan "batu" karbala, namun Asri tidak berani komen mengenai Syiah apabila ditanya wartawan. 

Inilah yang sasterawan negara kita panggil, "ular dalam semak", bukannya ulamak. 

gambar pemuda sekadar hiasan.