Tuesday, January 23, 2018

"Syiah atau LGBT, Tetap Tidak Wajar Diculik"- Pakar Akademik UKM

Seorang ahli akademik Universiti Kebangsaan Malaysia semalam membidas kenyataan bahawa Che Amri wajar diculik kerana Syiah. Namun tidak pasti kepada siapa ditujukan ayat tersebut. Menurut twitter milik beliau, 

"Dear other humans, sekalipun syiah orang murtad lgbt itu berdosa dan jadi bahan bakar neraka selamanya; ia bukan sebab sah untuk mereka dimangsai diculik dan dinafikan hak2 mereka. "

Dr Faizal Musa adalah salah seorang wakil negara untuk misi hak asasi manusia ke Geneva dalam menyampaikan isu-isu berkenaan hak minoriti. Buku-buku beliau yang diharamkan baru-baru ini juga telah dibenarkan semula untuk dicetak dan diedar selepas mahkamah rayuan memutuskan buku-buku beliau tidak patut diharamkan kerana tidak mempunyai unsur-unsur yang tidak baik malah sarat dengan pelbagai mesej yang positif.  

Beliau merupakan sasterawan muda dan bersama-sama dengan sasterawan A.Samad Said dalam membawa mesej-mesej kesedaran dalam novel-novel mereka. 

Semalam, Mufti Perlis mencemuh isteri mangsa culik bahawa kononnya dakwaan terhadap beliau adalah fitnah. Mufti Perlis juga menambah dengan kata-kata sinis dan penghinaan kononnya mangsa culik berkenaan ada isteri lain, namun wartawan Free Malaysia Today meminta bukti daripada beliau dan beliau tidak dapat berikan dan terus mengubah topik kepada yang lain. 

(screenshot twitter Dr Faizal Musa yang dipetik oleh Revolusi Habib)

wartawan: Ahmad Saidi Ismail